Branding eller stranding?
Slagelse har flere gange i denne uge været ’branded’ på forsiden af Sjællandske.
At få Slagelse branded er et af ’De Blå’s mirakelløsninger for at få væksten tilbage i kommunen.
Hver gang kommunen skal spytte skattekroner i diverse arrangementer, bliver brandingkortet trukket, og så står kommunekassen vidt åben.
Hvis kommunen f.eks.støtter en tennislandskamp mellem Danmark og Sverige med 200.000 kr., har Tennisforbundet sat i udsigt, at Slagelse vil oppebære en betydelig økonomisk gevinst i kraft af f.eks. brandingen af Slagelse til omverdenen.
Danmark taber kampen og rykker ned i trediebedste tennisliga. Hvor lige den betydelige økonomiske gevinst befinder sig er lidt sværere finde ud af.
Folkemødet på Bornholm er et andet godt eksempel på tyrkertroen på, at hvis kommunen kaster nogle hundrede tusinde i projektet, så kommer det mangefoldigt igen. Det eneste beløb der er sikkert i denne sag er kommunens udgifter. ’Indtægterne’ svæver mere i det uvisse.
Flagskibet, der også skulle brande Slagelse, og som kommunen har stillet millionbeløb til rådighed for, nemlig FC Vestsjælland er nu nærmere en stranding.
Hermed tilbage til ugens forsider i Sjællandske. Her har byens flagskib FC Vestsjælland prydet overskrifterne flere gange. Det er ikke solstrålehistorier, der har været temaet. En rigmand, som måske ikke er så rig endda, og et firma hjemmehørende i Indien og Harboe ønsker ikke at støtte klubben med tilførsel af flere midler. Derfor trues klubben nu af konkurs.
Man kan diskutere, om brandingen af Slagelse i denne forbindelse giver kommunen nogen økonomisk fordel. Men omtale får vi da i allerhøjeste grad.
Hvis FCV erklæres konkurs, vil klubben blive tvangsnedrykket til Serierækkerne og så kan Slagelse stå med Danmarks nok dyreste seriefodboldstadion, - finansieret af skatteborgerne.
Optimisterne taler om at redde selskabet FC Vestsjælland ved at rejse penge blandt de lokale virksomheder.
Nu har de lokale virksomheder så mulighed for at vise hvor vigtig de synes branding er for Slagelse og nu må de selv for en gangs skyld tage penge op af lommen hvis branding virkelig er mirakkelmidlet.